Oranje gebouw MVRDV: Buren in constante alarmfase

uit Kleurenvisie 2001-1

Het artikel van Marina de Vries op 13 februari, over de nieuwbouw oranje kubus op het binnenterrein achter het Volkskrantgebouw, vinden wij eenzijdig.
Wij, omwonenden van dit binnenterrein, hebben het gevoel dat we worden afgeschilderd als mensen die niet houden van iets nieuws en gedurfds en die er maar een tijdje aan moeten wennen, dan valt er wel mee te leven. Maar in dit geval gaat het niet om smaakverschillen, maar om overlast.
Want, in tegenstelling tot wat in dit artikel staat, dat de kleur diep oranje is, is de kleur fel, glanzend, signaaloranje, zoals het pak van de wegenbouwwerker die moet opvallen langs de weg. En waar "oranje een frisse variant van baksteen is, bekend als warm, sympathiek en rustgevend", ervaren de omwonenden dit oranje als: onrustig, agressief en alarmerend, precies zoals de kleur gebruikt wordt in het verkeer. Dit gebouw in die kleur in je achtertuin, 24 uur per dag opdringerig aanwezig, betekent voor omwonenden dat deze uitstralende kleur in de hele woonomgeving wordt weerkaatst: je interieur, de tuin, de buitenmuren, alles om je heen is ongevraagd, ongewenst en onontkoombaar oranje. 24 uur per dag ben je op je hoede. Ook al vind je oranje een mooie kleur, dit is echt te veel van het goede. Het is een vreemde situatie dat een bedrijf een gekleurd gebouw als statement neerzet op "een vergeten binnenterrein, dat vanaf de straat nauwelijks zichtbaar is". Voor wie is dit statement dan bedoeld?
De omwonenden, die de enigen zijn die hiermee continu geconfronteerd worden, kunnen hier niet mee leven. Onbegrijpelijk dat dit ontwerp de Welstandscommissie van Amsterdam-Oost is gepasseerd.


Bron: Parool, 17 februari 2001, ingezonden brief namens belangenvereniging Weesperzijdestrook Amsterdam. (Werk van MVRDV is te bezichtigen op www.archined.nl/mvrdv en dit speciale gebouw (studio thonik) hier - red.)

Succès fou - de overmacht van oranje

uit Kleurenvisie 2001-1

Oranje verenigt rood en geel, is warm en schel, broeierig en sissend tegelijk. Oranje heeft een sterke signaalfunctie. Het is een feestelijke kleur, maar ook een oppervlakkige. Nederlanders verbinden oranje in de eerste plaats met overmatig koningsgezinden dan wel met schaats- of voetbalsupporters. In het eerste jaar van de 21e eeuw heeft de kleur oranje zich opvallend gemanifesteerd. Rond 1970 had oranje het imago van fris. Nu is de kleur weer populair omdat we het een tijdje meden.
Momenteel is er geen make-upkleur zo succesvol als oranje. Dat succes is verwonderlijk omdat de blanke huid gecombineerd met oranje er blauwwit uit gaat zien. De Arnhemse modeontwerpers Melanie Rozema en Jeroen Teunissen gebruikten in hun collectie van 1999 het saffraanoranje vanwege de associatie met de Boeddhistische energie, volgens Teunissen 'om als een soort implosie de vorm te versterken'. Trendprofeet André Platteel publiceerde onlangs een sprookjesgedicht 'The Tale of Red and Orange", over vijf 'romantische iconen die met het Rood en Oranje de hedendaagse tijd binnendringen'. Voor Platteel symboliseert oranje intimiteit, integriteit en spiritualiteit. 'Het is de "soft acid" van de jongste generatie.'
Veel bedrijven vervingen het oranje in de afgelopen decennia door andere kleuren. De kleur bleek te broeierig of ging er te goedkoop uitzien. Huishoudartikelenwinkel Blokker bleef daarentegen haar oranje huisstijl van begin jaren tachtig trouw. Nu is Blokker dankzij het achterstallig geraakte corporate image op een campachtige manier hip, al voeren de nieuwste vestigingen geen bruin meer maar puur oranje. Kleurenfabrikant Pantone omschrijft haar populaire designtinten, orange crush N501 en firewater N403 als influentials: 'de klap in het gezicht die de jongeren geven aan de babyboomers voor hen'.
Voor pakketpostbedrijf TNT kwam de keuze voor oranje, Pantone 021, voort uit het oorspronkelijke Nederlandse bedrijf KPN Post. Ontwerpbureau KSDP besteedde de nodige research om onder meer de bestelwagens in tweederde deel van voren af in oranje te steken. De niet-kleur wit achterop, wordt ovaalvormig van het oranje gescheiden, dit om positieve zaken zoals snelheid en efficiëntie te benadrukken. De concurrentie claimt zijn eigen kleuren: FEDEX paars, UPS bruin en DHL rood. Maar hoe opvallend ben je nog als telecombedrijven (Libertel, Dutchtone, Telfort), neo-bonbonmaker Australian, e-commere bedrijven (easy, hot.orange.com, www.alex.nl, www.zibb.nl, Chello, Iconmedia Lab) voor dezelfde, van het beeldscherm spetterende identiteitskleur kiezen? 'Het gaat erom hoe consistent je met een kleur omgaat. Ook materiaal en vormgeving zijn belangrijk', meent ontwerper en merkonderzoeker Edwin Visser van TBWA Designers (Orange) Company. Bij de oprichting in 1992 van het toen aan de Oranje (!) Nassaulaan in Amsterdam gevestigde bureau, sausde men de huisstijl, inclusief vloerbedekking en kasten, in oranje met wat zwart.
Er is een VISA blauw en gold, 7up groen/rood, IBM big blue, Mattel Barbiepink, Kodachrome geel - kleuren die door Pantone zorgvuldig worden samengesteld en die in de VS als imagodrager van het merk zijn gedeponeerd. In de Benelux ligt dat lastiger. Toen telecomaanbieder Libertel haar oranje wilde laten deponeren, werd dat in eerste instantie door het Benelux Merkenbureau geweigerd met als argumentatie dat iedere kleur onderscheidend vermogen mist, tenzij inburgering kan worden aangetoond. Alleen wanneer een specifieke waarsoort een nogal ongebruikelijke kleur benut kan een kleur merkbescherming toekomen.

Bron: Identity Matters, Vakblad voor creatie van merken 12/2000, Chris Reinewald

Inloggen

 
gebruikersnaam:  
 
wachtwoord:  
 
 
 
   
Wachtwoord vergeten?  

Klik hier om uw gegevens te wijzigen

 

Stichting Kleurenvisie
Klarendalseweg 31
6822 GA Arnhem